Uvod
Verujemo da ono što žene vide – ono što primećuju, vred-nuju i kako opažaju svet u pokretu – je ogroman neiskorišćen resurs u organizacijama. U ovoj knjizi istražujemo šta je ženska vizija, šta ima da ponudi i zašto je važna ženi, organizacijama i svetu.
Obe smo radile sa ženama širom sveta više od dvadeset go-dina. Sali kao autorka, nastavnica i konsultantkinja; Džuli je bi-la kouč višim rukovodiocima u svetskim kompanijama i zauzi-mala je liderske položaje u velikim organizacijama. Naša is-kustva uverila su nas da iako su ženske sposobnosti za viziju velike, kompanije grubo odbijaju da priznaju snagu onoga što žene vide. Kao rezultat one gube poverenje u sopstvenu spo-sobnost da prepoznaju i prenesu ono što primete, a organizacije gube uvid i ravnotežu koje bi ženska perspektiva mogla da do-nese.
Danas su organizacije mnogo više posvećene razvoju žen-skih talenata i liderskih potencijala nego u prošlosti. Dobre kompanije prepoznaju i vrednost različitosti. Ipak, žene i dalje imaju ograničen uticaj na strateškom nivou jer na njih ne gle-daju kao na vizionare. Verujemo da takvo viđenje ne samo da je pogrešno, već i zaostalo. Najveća ženska prednost leži u vi-zionarskoj snazi.
Došle smo do tog uverenja posle četiri godine istraživanja i razmišljanja o istinskim vrednostima kojima žene doprinose poslu. Ono što predstavljamo razvile smo tokom dugog razgo-vora, započetog 2005. godine na plaži u La Jolla, California, u našem profesionalnom skloništu. U to vreme bile smo zaokup-ljene pitanjima koja zanimaju većinu ljudi u našoj oblasti: Zašto toliko talentovanih žena napušta visoke položaje ili su nemi posmatrači zastoja svoje karijere? Zašto nema većeg bro-ja žena na višim položajima? Zašto su korporativni odbori veli-kih firmi regrutovali tako malo žena za više položaje? Nasta-vile smo istraživanje i upoznale fenomene kao što je, naširoko raspravljani, „ženski odliv mozgova”. Ali naša lična iskustva ukazivala su da nismo rešile osnovna pitanja.
Naš razgovor i dalje se vraćao na frazu, koju smo čule od žena koje su napustile visoke položaje ili razmišljaju o tome: Odlučila sam da nije vredno. Shvatile smo da ne možemo u potpunosti da istražimo odnos između žena i moći, ako ne po-stavimo pitanje šta žene najviše cene iako bi to moglo da bude u sukobu s onim što glavne organizacije očekuju da njihovi li-deri cene.
Počele smo intervjue sa desetinama žena na visokim polo-žajima i zaronile u akademsko istraživanje o toj temi. Naš cilj je bio da stvorimo knjigu sa ženama u širem kontekstu vred-nosti. Ubrzo smo shvatile da je potrebno prikupiti originalne podatke kako bismo precizno opisale vrednosti koje žene unose u posao. Pokrenule smo istraživanje u punoj meri, uz podršku Nacionalnog saveta za istraživanje žena i uz finansijsku po-dršku sponzora koji su shvatili vrednost našeg projekta. U za-vršnoj fazi istraživanja odlučile smo da proširimo vidike i ot-krijemo vezu između vrednosti koje žene donose organiza-cijama i vizije koju većina njih ima o tome šta život i rad, u najboljem slučaju, mogu da budu.
Ova knjiga je podeljena u tri dela. U prvom delu definišemo žensku viziju, pokazujemo zašto je važna i opisujemo posle-dice činjenice da je potcenjena. U drugom istražujemo tri kom-ponente koje oblikuju žensku viziju: sposobnost sticanja širo-kog spektra znanja, veštinu da nađu zadovoljstvo u svako-dnevnom radu i sklonost da sagledaju posao u širem društve-nom kontekstu. U poslednjem delu pokazujemo kako žena može da deluje zahvaljujući svojoj viziji i šta organizacije mo-gu da učine da ih u tome podrže.
Ovu knjigu smo namenile širokoj publici. Želimo da omo-gućimo ženama da prepoznaju i odrede sopstvene snage da bi stvorile najbolji put u poslu i životu. Hoćemo da pomognemo organizacijama i institucijama da razviju žensko liderstvo i iz-vuku korist iz strateške snage žena. Takođe želimo da ponudi-mo resurse nastavnicima i studentima, u koledžima, na univer-zitetima i visokim školama, koji žele da izgrade bolji svet, pri-premajući mlade žene da u praksi primene svoju viziju i razviju liderske veštine, koje će biti potrebne u godinama pred nama
|